Algemeen

Denekampse mobiliteitsondernemers beklinken overnamedeal

Autobedrijf Wiefferink neemt Harberink Tweewielers over

DENEKAMP - Sinds afgelopen donderdag 6 juli is Harberink Tweewielers in handen van Autobedrijf Wiefferink. Eigenaren Christiaan en Peter Wiefferink willen daarmee een mobiliteitscentrum worden in de regio. Via het bestaande bedrijf WH Lease wordt het mogelijk om naast de auto’s ook het complete fietsaanbod van Harberink te leasen. Harberink Tweewielers wordt toegevoegd aan de organisatie die verder bestaat uit Autobedrijf Wiefferink, WH Lease en Autobedrijf Heisterkamp in Ootmarsum. De huidige naam en locatie van Harberink Tweewielers blijven bestaan. Tevreden ziet Hans Harberink hoe de toekomst van zijn bedrijf daarmee is gewaarborgd. 

Van Zündapp tot E-bike

Het was Hans zijn vader Gerrit Harberink die in 1957 Harberink Tweewielers begon tegenover de huidige locatie in het centrum van Denekamp. Hier stond destijds een houten barak, een overblijfsel van de kleedkamer van een lokale voetbalclub, waar mensen uit Denekamp en omgeving terecht konden voor onderhoud en reparaties van gemotoriseerde tweewielers. Merken als DKW, BMW, Berini, Zündapp en Kreidler waren toen razend populair. ‘Gewone’ fietsen hield Gerrit Harberink zich aanvankelijk dan ook niet mee bezig. Eind jaren zestig werd de zaak te klein en verhuisde naar de huidige locatie aan de Julianastraat 37. Harberink Tweewielers werd hier een winkel met werkplaats en showroom. Ook kwam er personeel in dienst. Eind jaren zeventig werd de bromfietsmarkt overgenomen door innovatieve Japanse merken en er ontstond steeds meer vraag naar fietsen. Inmiddels kwam Gerrits zoon Hans bij in het bedrijf en werd Harberink succesvol dealer in de regio. In de showroom maakten de bromfietsen steeds meer plaats voor verschillende fietsen. Uiteindelijk verdwenen de gemotoriseerde tweewielers en bestond het assortiment in zijn geheel uit fietsen in alle verschijningen; van kinderfiets tot mountainbike tot topklasse E-bikes en alles daar tussenin. Alle bekende fietsmerken meldden zich in Denekamp en wouden graag in de collectie. Harberink maakte daarin weloverwogen keuzes voor een uitgebalanceerd assortiment. Daarbij is er nog altijd ruime keuze voor junior tot en met senior, voor de recreatieve én de sportieve fietser. Grondlegger Gerrit Harberink overleed in 2016 op 86-jarige leeftijd. Hij bleef tot het eind betrokken bij de door hem opgerichte tweewielerzaak.

In goede handen

Onder leiding van Hans en zijn vrouw Charlotte werd Harberink verder uitgebouwd. Klanten uit de wijde omgeving, vooral uit Duitsland, weten de weg te vinden. Een blik op de showroom laat zien dat de onderneming met de tijd is meegegaan. De fietsspeciaalzaak is grotendeels gevuld met nieuwe of jong gebruikte elektrische- en hybride fietsen, highspeed bikes en elektrische bakfietsen van hoogwaardige kwaliteit en gerenommeerde merken. Echter besloot Hans, inmiddels zelf ook in de zestig, om rond te kijken naar een overnamekandidaat. “Er is geen overnamekandidaat binnen de familie, maar het wel de bedoeling dat Harberink Tweewielers blijft voortbestaan. Daarom stonden we open voor externe overnamekandidaten. Toen dat gerucht rondging in het dorp meldde Christiaan Wiefferink zich vorig jaar in de winkel. Aanvankelijk was ik verbaasd, Wiefferink zit tenslotte in de auto’s. Maar toen we in gesprek kwamen werd het duidelijk. Zij hadden een helder verhaal met een goede toekomstvisie”, aldus Harberink. Christiaan Wiefferink knikt instemmend. “Wij zochten een stukje aanvulling op onze auto’s. De maatschappij wordt steeds groener. We merken dat het hard gaat met de elektrische auto’s. Bedrijven kiezen ook steeds meer voor groenere uitstraling, dat wordt zowel in Nederland als Duitsland sterk door de overheid gestimuleerd. E-Bikes passen daar prima in. Er is een sterke vraag naar elektrische fietsen. Met onze maatschappij WH Lease kunnen we deze ook als leasefiets aanbieden. Harberink is heel sterk in E-bikes. Dus toen het gerucht ging dat Hans het wel een keer wou verkopen trokken we de stoute schoenen aan. Toen we de winkel binnenkwamen was hij verbaasd. Hij dacht vast ‘wat willen jullie met fietsen’. Dat hebben we uitgelegd en toen is het proces begonnen. Hans heeft natuurlijk een fantastisch bedrijf neergezet. Harberink Tweewielers is zijn ‘kindje’, zes dagen in de week heeft hij altijd voor de klanten klaargestaan. Daarmee staat Harberink bekend om de hoge servicegraad en een breed pakket aan fietsen. Veel Duitsers weten de weg naar Harberink ook te vinden. Dat was vroeger al zo. Wij zijn opgegroeid in autobedrijf van pa. Toen wij als jochies aan pompstation stonden te helpen kwamen er veel Duitsers langs, de meest gestelde vraag was altijd ‘Wo ist das Fahrradgeschaft’. Zelfs nu met Google Maps horen we dat nog weleens. Wij vinden het belangrijk dat Harberink Tweewielers het vertrouwde adres blijft met de service en kwaliteit zoals de mensen kennen. Daarom blijft de naam en het adres hetzelfde. Het personeel gaat ook allemaal mee. Ook Hans zelf blijft drie dagen in de week werken in de zaak”, aldus Wiefferink. “Er zijn veel gesprekken geweest”, vult Harberink aan. Daarin bleken veel overeenkomsten te zijn. Zowel bij Harberink Tweewielers als Autobedrijf Wiefferink verkopen we nieuwe en jong gebruikte producten waarbij kwaliteit en service hoog in het vaandel staan. De mentaliteit van de bedrijven komt overeen. We kwamen erachter dat we in de regio grotendeels een gemeenschappelijk klantenbestand hebben en goed bekendstaan in Duitsland. De goede naam van Harberink Tweewielers blijft bestaan, dat was voor ons heel belangrijk. We begrijpen wat Wiefferink met de fietsen wil en dat past bij hoe wij de toekomst van de fietsenwereld voor ons zien. We hebben een jaar met elkaar gesproken. Daarbij heeft Denekamper Gerrit Kluvers van Eshuis Accountants ons ook geholpen. Afgelopen weekend is de overname definitief beklonken bij de notaris. Met de overname door Wiefferink is Harberink Tweewielers in goede handen.” “De naam Harberink Tweewielers respecteren we. Die naam heeft waarde, dat staat overal goed bekend. Dat blijft”, zegt Wiefferink eensgezind. Hans is iemand die de hele fietsenwereld van haver tot gort kent. We hebben veel gesprekken met hem en zijn vrouw Charlotte gehad over hoe hij het in het verleden heeft aangepakt en de toekomst van de fietsenwereld ziet. Het is nu aan Wiefferink om dat concept verder uit te brengen.

Elektromobiliteit als vervanger van de onderkant van de automarkt

Het is een ontwikkeling in de autobranche waardoor ze zich bij Wiefferink gingen oriënteren op fietsen. “Wij zijn gespecialiseerd in hele jonge auto’s in de fabrieksgarantie tot nieuwe auto’s. Die proberen wij uit heel Europa naar Denekamp te krijgen. Nieuwe en hele jonge auto’s met fabrieksgarantie, dat is onze core business met Autobedrijf Wiefferink en Heisterkamp. Maar autofabrikanten zijn steeds minder geneigd om nieuwe auto’s goedkoop te maken. Vijf jaar geleden kostte de goedkoopste nieuwe auto 10.000 euro, dat is nu al 17.000 euro. Er ontstaat een vacuüm op kleine auto’s, de onderkant van de automarkt. Wat nu niet verkocht wordt komt over drie jaar niet als inruil. Veel mensen gaan dan in plaats van een tweede auto liever een fiets kopen. Wij denken dat dat nog meer opgevuld gaat worden door E-bikes. In de breedste zin van het woord zijn dat luxe elektrische fietsen en luxe bakfietsen. Je ziet het nu ook al steeds meer; E-bikes zijn hot onder jongeren en kinderen die vroeger in boodschappenauto’s zaten zitten nu in de elektrische bakfiets. De onderkant van de automarkt wordt dan vervangen door elektromobiliteit. Een andere reden is de prijsexplosie op fietsen. Ze worden steeds professioneler en duurder. Een goede elektrische fiets kost 3.000 euro. Er zijn ook fietsen van 5.000 tot 15.000 euro.”

Mobiliteitscentrum

“Op die ontwikkelingen spelen we in door met WH Lease in eigen beheer fietsenlease aan te bieden”, vervolgt Wiefferink zijn verhaal. “Daarmee kunnen we ons onderscheiden door flexibiliteit, korte lijntjes en persoonlijk contact. De luxe elektrische fietsen gaan we zowel in de operationele als zakelijke lease aanbieden. Net als bij de auto’s richten we ons op nieuwe en jong gebruikte fietsen die in de garantieperiode vallen. Daarmee bieden we kwaliteit en hoge servicegraad. Klanten hoeven zich geen zorgen te maken. Precies zoals de mensen van Harberink al gewend waren. Inmiddels zijn de eerste fietsen al geleased. Daarvoor kunnen mensen nu terecht bij Harberink Tweewielers en binnenkort ook op de website van WH Lease. Met Harberink Tweewielers erbij willen we dat de fietsen- en autowereld in elkaar wordt geïntegreerd. Fietsen kunnen met of zonder combinatie met een auto worden geleased. Als je ‘van a naar b’ wilt met vervoer via auto of fiets kun je bij ons terecht. Daarmee willen we echt een mobiliteitscentrum in de regio worden. Dat is onze droom”, aldus de ambitieuze ondernemer.