Algemeen

Einde van een tijdperk

Jos en Ans Aveskamp sluiten na 28 jaar de winkeldeuren van hun Slagerij Kappelhof

DENEKAMP - Afgelopen week was de laatste week dat de ‘Doarpers’ voor een ambachtelijk stukje vlees terecht konden bij hun vertrouwde adres Slagerij Kappelhof. Hoewel Jos en Ans Aveskamp doorgaan met de slagerij voor grote afname, én hopen dat er zich nog een opvolger meldt, zijn ze genoodzaakt om te stoppen met de winkel. Op donderdag 30 november werden, na 28 jaar, de winkeldeuren voor het laatst gesloten door Jos en Ans Aveskamp. Een moeilijke beslissing waarmee een eind aan een tijdperk komt. 

Jos en Ans Kappelhof (foto: Morsink Multimedia)

Het avontuur van de bekende Denekampse vleeshouwerij begon in 1995. “We werden destijds getipt door Vincent Beld dat Slagerij Tip ging stoppen en op zoek was naar een overnamekandidaat. We kwamen in contact en besloten om de slagerij aan de Nordhornsestraat over te nemen”, aldus Jos. “Ik was toen zwanger van onze jongste en Jos werkte als assistent-bedrijfsleider van de Albert Heijn in Almelo. Er waren ook al vijf ambachtelijke slagers in Denekamp, maar het enthousiasme won het van de twijfel”, vult Ans aan.

“Het slagersvak is een fantastisch vak”, vertelt Jos verder. “Vroeger werkte ik al bij mijn oom op de boerderij ‘Kappelhof’. Dat is onze Twentse familienaam, vandaar ook de naam van de slagerij. Op de boerderij werd een varken nog verdeeld wat de hele familie rondging. Een neef van mij was ook slager en zo ben ik het vak ingerold. Ik ben naar de slagersvakschool gegaan en ben opgeleid bij keurslagerij Siemerink die toen nog in de Vledderstraat zat op de plek waar nu de visboer zit. Later heb ik nog de opleiding tot Meester Worstmaker in Houten met goed gevolg afgesloten. Toen wij in 1995 met Slagerij Kappelhof begonnen waren we de zevende slagerij en de vijfde ambachtelijke slager in Denekamp. Nu we zijn gestopt is er nog maar eentje over.” 

“De klap ging open en de koe zette het op een lopen”

In de loop der jaren maakten Jos en Ans het nodige mee. “We hadden MKZ, BSE en de varkenspest. De hele handel stond toen op zijn kop. Als er geen veetransport mogelijk is en je wel aan je handel moet komen is dat natuurlijk een bijzondere situatie. Toen we net een jaar bezig waren ging hiervoor de hele straat eruit omdat er nieuwe riolering kwam. We hadden nog niet zoveel vet op de botten en uiteindelijk bleef de straat er een half jaar uit, dat was verschrikkelijk. Ook hadden we eens een ontsnapte koe”, lacht het slagersechtpaar. De klap ging open en de koe zette het op een lopen. Zo over de Nordhornsestraat het industrieterrein op! Uiteindelijk werd de koe achterop het industrieterrein opgevangen en door de jongens van de werktuigvereniging in de loods gelokt.

In 2006 was er een renovatie met onder andere een nieuwe toonbank en nieuwe betegeling. In 2015 zijn we overgestapt op ‘De Zaak vol Smaak’ waarop de hele winkel is aangepast en gemoderniseerd. En we hadden natuurlijk corona wat ook heel opmerkelijk was. We hadden een tent voor de deur en er mochten steeds maar drie mensen met een mondkapje op naar binnen. Binnen het team waren er steeds mensen in quarantaine wat dan weer opgevuld moest worden, dat was een hele intensieve periode. Toch werd het heel druk in de winkel. Mensen hadden meer tijd en gunden zich meer tijd. Er was grote behoefte aan ambachtelijk, eerlijk en lokaal kwaliteitsvlees. De groepsbarbecues en levering aan horeca viel dan weer weg, dat compenseerde elkaar. Zo is de markt altijd in beweging. We hebben weinig rustige periodes gehad als we zo terugkijken.”

Kappelham en gepaneerde schnitzels vliegen de deur uit

“De kerst leven we altijd met het personeel naartoe. Het winterseizoen heeft z’n charme met het maken van rookworst etc. Dan krijg je het voorjaar en Pasen wat ook hoogtepunten zijn. En dan ga je naar het bbq seizoen. Dat begint vaak met Hemelvaart en eindigt tegenwoordig ergens eind oktober. Na een lang en intensief bbq seizoen begint de voorbereiding op de kerstperiode en zo zijn er geen rustige periodes meer”, vertelt Jos enthousiast. Ans gaat in op de verschillen van vroeger en nu: “Barbecue is op een gegeven moment een hype geworden. Veel mannen halen grote stukken vlees, dat was vroeger niet. Nu hebben ze vaak een workshop gehad en thuis een kamado bbq. In onze begintijd was het meer ‘hamburgertje, worstje, speklapje etc.’, echt rechttoe rechtaan. Dat is nu bewerkelijker. In de winkel is het assortiment ook groter en afwisselender geworden met specials en nieuwe dingen. Daar is behoefte aan, dat was toen niet.”

Door de jaren groeide Kappelhof uit tot een begrip in Denekamp. “De afgelopen weken zijn we ons daar bewust van geworden”, vertellen Jos en Ans verder terwijl ze naar een stapel kaarten op de keukentafel wijzen. “Kijk, hier is een kaart van iemand uit Lekkerkerk. Die staat drie keer per jaar op de camping in Denekamp en was dan ook vaste klant. Alle reacties en harten onder de riem sinds we bekendmaakten te stoppen met de winkel zijn hartverwarmend. Sommige mensen zijn echt een beetje met de slagerij opgegroeid. Uit de reacties blijkt dat ze vooral onze gezelligheid, klantvriendelijkheid en kwaliteitsproducten gaan missen. Welk vlees het meest? We staan bekend om de eigen worstmakerij, vleeswaren, gepaneerde schnitzels, filet américain en ‘Kappelham’. De Kappelham en gepaneerde schnitzels vlogen de laatste tijd met een absurd aantal kilo’s de deur uit!” 

Grote leveringen vanuit de werkplaats gaan door

Het besluit om te stoppen ligt dan ook niet aan het succes van de winkel. “We hebben een goedlopende zaak met een leuke omzet. Maar we zijn beide de zestig gepasseerd en hebben te kampen met personeelstekort. De druk op ons en het personeel was al ongezond en vanaf januari valt ook de zaterdagbezetting weg. We komen gewoon handjes tekort. Je moet het altijd samen met personeel doen. We hebben een loyaal en hecht team dat hier lang is geweest. Samen hebben we heel veel lol en plezier gehad. Zonder ons personeel hadden we het niet gered en daar zijn we hen heel dankbaar voor. De beslissing om te stoppen met de winkel is zwaar, daar hebben we aardig wat slapeloze nachten door gehad. Gelukkig krijgen we van de klanten hartverwarmende reacties waarbij we veel horen dat ze het een moedig besluit vinden. Wij willen al onze klanten dan ook bedanken voor het in ons gestelde vertrouwen en zijn overweldigd door alle blijken van waardering en begrip.”

In de werkplaats zal Slagerij Kappelhof doorgaan met de levering aan barbecuegroepen, bedrijven, instellingen, sportkantines horeca etc. Ook blijft het mogelijk om kerstpakketten af te nemen.

 

Oproep: Wie benut de kans om een zeer goedlopende slagerij in Denekamp

over te nemen?

Tot slot wensen ‘de Kappelhofjes’ nog een oproep te plaatsen:

“We vinden het ontzettend belangrijk dat de winkel op deze plek wordt doorgezet en daar zijn we heel druk mee bezig.

Als je de organisatie voor elkaar krijgt is er honderd procent markt voor twee slagers in Denekamp!

Wij huren de winkel nog een jaar en hopen dat iemand die jonger is dan ons zich meldt, want er is een kans om een zeer goedlopende slagerij over te nemen.”