Algemeen

Kindercoach Sabine Degen: voor kinderen en ouders van nu!

DENEKAMP – Deze maand is Sabine Degen een jaar actief als kindercoach. Middels diverse opleidingen leerde ze goed te kijken naar kinderen. Vaak willen kinderen iets bereiken of vermijden met opvallend gedrag. Het gedrag is vaak duidelijk zichtbaar maar de aanleiding voor dit gedrag niet.  Door dit verder te onderzoeken kom je er vaak achter en kun je gaan zoeken naar mogelijke oplossingen om daarmee het gedrag te veranderen. Dit is een onderdeel waarbij een kindercoach kan ondersteunen. Het coachen doet de Denekampse vanuit een fraaie praktijkruimte in het Gezondheidsplein Denekamp.

Tijd om met kind bezig te zijn

“Ik heb lang in het speciaal basisonderwijs (SBO) gewerkt in Hengelo. Daar ben ik 23 jaar groepsleerkracht geweest. Tijdens het werken met de kinderen was ik altijd benieuwd wat er achter bepaald gedrag zat. Soms zie je bijvoorbeeld een kind d­at erg stil, teruggetrokken, druk of achterdochtig is. Dat interesseerde me altijd enorm en ik wilde graag kijken wat erachter dat gedrag zat. Maar vaak was er te weinig tijd, door met name het onderwijsprogramma ontbrak het me vaak aan tijd om alleen met een leerling in contact te zijn en te kijken wat er speelde. In 2009 kwam ik iemand tegen die een praktijk had voor kindercoaching. Ze vertelde er enthousiast over. Sindsdien had ik de ambitie om ooit met een kindercoachopleiding te starten. En naast het lesgeven kindercoach te worden. Het vinden van de juiste opleiding en er daadwerkelijk mee starten heeft nog geduurd tot 2018. Daar ben ik de HBO+ opleiding ‘Kind in Kracht’ in Baarn gaan volgen. Dat is de tweejarige opleiding tot kindercoach. Een opleiding met een focus op het ‘Eén op één bezig zijn met een kind & ouder’, heeft me erg enthousiast gemaakt voor dit mooie vak.

Vorig jaar ben ik begonnen met mijn eigen praktijk. Ik ontdekte voor die tijd mooie manieren om mee te werken, volgde daarnaast nog een cursus ‘spiegeltraining’. Ik ging op zoek naar een mooie ruimte en kwam in contact met Carolina Eppink. Zij zat met haar logopediepraktijk in het gezondheidsplein. Ik heb contact gezocht met de verhuurder en ik kon een ruimte huren samen met Anne Leferink, die een diëtistenpraktijk Eet&Zo heeft in hetzelfde gebouw. Verder vind je hier meerdere specialisaties uit de zorg, en daar past een kindercoachpraktijk goed tussen.

Ik kom oorspronkelijk uit Lonneker, uit een gezin met vier kinderen, en woon sinds 1996 in Denekamp. Ik ben getrouwd en zelf moeder van drie kinderen. Door mijn jarenlange ervaring met het werken met kinderen had het gevoel dat kindercoaching een mooie aanvulling was voor Denekamp. Ondertussen ben ik in 2019 van baan veranderd en ben ik van het SBO speciaal basisonderwijs in Hengelo naar basisschool de Veldkamp gegaan, daar werk ik met heel veel plezier als groepsleerkracht. Die combi met het coachen geeft me veel voldoening en energie. Het mooie aan coaching is dat je meer tijd hebt om met een kind of leerling bezig te zijn, dat geeft veel voldoening en is een hele mooie aanvulling op mijn rol als leerkracht”, aldus Sabine. 

Glim, een levensformule

Enthousiast wijst de kindercoach naar drie kaarten die op tafel liggen met de opschriften ‘formule van verbinding’, ‘elementen van weerstand’ en een ijsberg met zichtbaar en onzichtbaar gedrag. “Deze kaarten horen bij de levensformule van Nicoline Jongschaap. Ruim een jaar geleden ben ik bij Nicoline een traject gaan volgen en inmiddels zijn er zevenentwintig coaches die deze formule landelijk uitdragen. Glim is een positieve manier van kijken en werken die hier wordt toegepast. De kaarten bieden daarbij veel ondersteuning. Glim staat voor ‘gouden lijntje in mij’, het gaat uit van de drie grootste angsten: ‘angst om te falen, angst om te stralen en angst om alleen te staan’. Daarnaast staan de drie grootste verlangens: ‘begrijp mij, hoor mij en zie mij’.  Met deze levensformule van Glim, en allerlei werkvormen, activiteiten en gesprekken met kinderen en ouders/verzorgers komen we samen tot nieuwe inzichten en geef ik handvatten om na een coachingstraject mee verder te gaan.” 

Coaching voor kind, ouder/verzorger en leerkracht

“De coaching is voor kinderen van ongeveer 9 tot 16 jaar”, licht Sabine toe.  “Kinderen vanaf 9 jaar, en dat weet ik uit ervaring als leerkracht van groep 5, zijn open, eerlijk en zijn goed in staat om na te denken over hun eigen handelen en zien de wereld om hen heen duidelijker.

De coaching is er echter ook voor ouders/verzorgers en leerkrachten. Deze groep heeft vaak te maken met opvoedkundige uitdagingen of gedragsproblemen van hun kinderen. Ook hier is het belangrijk om hulp te durven vragen.  Mochten de vragen groter zijn, dan zal ik altijd doorverwijzen. Met de coaching bied ik ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied.

De coaching begint met een gratis kennismakingsgesprek. Als de hulpvraag van ouder en kind past bij mijn werkwijze en er een goed gevoel is van beide kanten, plannen we een intakegesprek waarbij we dieper ingaan op de hulpvraag. De intake doe ik vaak met de ouders en het traject alleen met het kind. Indien noodzakelijk met de ouder erbij. Ook is er een tussentijdse evaluatie met de ouders. Die worden continue betrokken bij het traject. Hoelang het traject duurt is afhankelijk van de hulpvraag. Het is altijd een behandelplan op maat. Meestal is het zo’n vijf keer dat ik het kind zie. Ook dit is maatwerk en gaat in overleg.

Soms zitten kinderen in de knel door grote of kleine gebeurtenissen, ze krijgen in deze tijd veel prikkels te verwerken gedurende een dag. We leven in een snelle tijd, er komt in korte tijd veel informatie op ze af, veelal via de schermpjes. Kinderen hebben door de dag heen veel uitdagingen. Ook hebben kinderen soms te dealen met een scheiding, verlies van een dierbare, het alleen voelen, moeite met vrienden maken, en andere onzekerheden. Met coaching is er aandacht voor dit soort onderwerpen. Het zijn soms kleine stappen die ervoor zorgen dat er grote sprongen worden gemaakt. Na de coaching sessies kijken we in een evaluatiegesprek of de doelen zijn bereikt en wat eventuele vervolgstappen zijn.

Coaching is er ook voor volwassenen wanneer ze moeite hebben met het gedrag van kinderen of dit gedrag niet goed kunnen verklaren. Samen met ouders/verzorgers of leraren kijken we naar de zorgvraag en hoe we het kunnen ombuigen. Op zich is coaching een milde vorm van hulp. Je kunt op een eenvoudige, mooie manier al problemen oplossen. Net dat stapje om wat meer te betekenen voor ouders/verzorgers en kinderen voordat er grotere zorghulp nodig is.”

Coaching op de basisschool

Tevreden blikt Sabine terug op haar eerste jaar als kindercoach. “Het is mooi om te zien en horen dat er vaak na een paar sessies al een verandering heeft plaatsgevonden. Kinderen leren zichzelf in gesprekken beter kennen en ik geef ze nieuwe inzichten mee. Als een kind komt dan weet je nooit hoe het proces gaat lopen, dan weet ik ook nog niet wat ik met een kind ga doen. Maar gedurende het proces merk je een goede ontwikkeling, bijvoorbeeld bij rouw en verdriet leren ze het verdriet een plekje geven of hoe ermee om te gaan. Het is heel mooi als dat lukt. Je biedt ondersteuning, maar het kind bedenkt zelf de oplossingen.

In de toekomst wil ik deze combinatie met het onderwijs heel graag houden. De stip op de horizon is dat het coachen van kinderen of leerkrachten in de basisschool wordt toegepast. Nu wordt een kindercoach meestal op basisscholen als zzp’er ingehuurd, maar daar moet een school ook budget voor hebben. Het lijkt mij een hele mooie aanvulling als er een kindercoach standaard binnen de basisschool komt om een grotere zorgvraag voor te zijn of scholen moeten doorverwijzen naar andere instanties.”

 

Voor meer info kunt u geheel vrijblijvend contact opnemen met Sabine Degen Kindercoaching via tel. 0653537360 of door te kijken op de website sabinedegenkindercoach.nl.