Algemeen

Leerlingen Aloysiusschool vieren afsluiting van de 7 gewoonten

WEERSELO -  ‘The 7 habits of highly effective people’ is een boek geschreven door Steven Covey. In het Nederlands: ‘De 7 gewoonten’. In dit boek hebben de scholen een manier gevonden om leerlingen zelfvertrouwen, waarden en vaardigheden mee te geven die nodig zijn voor de samenleving van vandaag en morgen. De leerling staat centraal, iedereen in de school is betrokken en het doel: goed onderwijs voor de leerling van nu en de samenleving van morgen. Het is een manier van kijken, denken en doen die de dagelijkse praktijk op school kleurt en leerlingen helpt te ontdekken wie ze zijn en daar naar te handelen.

De kinderen van de Aloysiusschool hebben een half jaar geleden de 7 gewoonten aangeboden gekregen. In deze periode hebben de kinderen geleerd om deze zeven gewoonten toe te passen en dat lukt hen al aardig. Afgelopen vrijdag hebben alle kinderen van de Aloysiusschool de afsluiting gevierd van de 7 gewoonten. De presentatie werd gedaan door vier kinderen uit groep 8: Wies Asbreuk, Fleur Nijhuis, Isa Rouwen en Linde Scheper. “We hebben het laatste half jaar alle gewoonten goed uit ons hoofd geleerd. We kunnen zelf de meeste gewoonten al toepassen. Misschien kent groep 1 het nog niet zo goed, maar dat komt nog wel. We zijn allemaal heel trots op jullie dat jullie alle gewoontes al een beetje kennen. En daarom vieren we dus vandaag een feestje, krijgt elke groep een diploma en wat lekkers te eten. We proosten met champagne in de klas en gaan zingen.” Alle kinderen kregen een diploma, een donut en een glaasje champagne om de afsluiting van de 7 gewoonten te vieren. Na afloop zongen alle kinderen van groep één tot en met groep acht het ‘7-gewoonten-lied’. Dit zou eerst plaatstvinden op het Burgemeester Scholtensplein maar vanwege het slechte weer werd er in de hal van het oude gemeentehuis gezongen.

Betekenis van de 7 gewoonten

Gewoonte 1: wees pro-actief – je maakt je eigen keuze. Gewoonte 2: begin met het einddoel voor ogen – maak een plan. Gewoonte 3: belangrijke zaken eerst – eerst werken, dan spelen. Gewoonte 4: denk win-win – zoeken naar voordeel voor iedereen. Gewoonte 5: eerst begrijpen en dan begrepen worden – luister voordat je praat. Gewoonte 6: synergie – samen is beter. Gewoonte 7: houdt de zaag scherp – evenwicht voelt het best.

In gesprek met Linde Schepers, Tim Leideman en Niek Leeuw

Kunnen jullie uitleggen wat de 7 gewoonten zijn?

“De 7 gewoonten zijn een soort hulpmiddel wat je moet halen. Eerst belangrijk werk doen en daarna spelen. Bijvoorbeeld je hebt een rekentoets en je wilt spelen, dan moet je eerst het belangrijkste doen en dat is de rekentoets maken en daarna mag je spelen. Zorg dat je ontspanning hebt en daarna weer kunt werken.”

Waar kunnen de 7 gewoonten jullie bij helpen?

“Je moet dingen plannen en zorgen dat je een einddoel hebt. Gewoonten 1, 2 en 3 bieden perspectief. Bij gewoonte 2 weet je wat af moet en wat later kan. Bij gewoonte 3 eerst werken en dan spelen.” Heb je een voorbeeld wanneer je de 7 gewoonten hebt gebruikt? Tim: “Ik pas gewoonte 6 en 7 vaak toe op het plein.” Niek: “Bij gewoonte 2 en 3 gaat het niet alleen om huiswerk maken maar ook om te sporten.” Linde: “Ik gebruik ze allemaal, behalve gewoonte 4 die is het lastigst en kun je vaak minder toepassen.”

Welke gewoonten passen jullie het vaakst toe?

“1, 3, 6 en 7”.

Welke gewoonte is het lastigst toe te passen?

“Gewoonte 4 kun je in de praktijk minder vaak toe passen.”

Waarbij kun je de 7 gewoonten in het voortgezet onderwijs toepassen?

“Gewoonte 2, 3, 4 en 7. De agenda staat veel vaker vol als op de basisschool. Je hebt dan veel meer huiswerk. Als je veel huiswerk hebt moet je het einde voor ogen houden, dan heb je een doel. Je moet af en toe pauze nemen om even naar buiten te gaan om te spelen, sporten of even lekker niets doen.” Juf Patricia: “Alle groepen hebben zich kunnen presenteren op het podium, alleen groep 7 ging online vanwege de lockdown. De kinderen van groep 8 mochten het feestje organiseren en hebben alles zelf geregeld, donuts besteld, champagne, de dipoma’s hebben ze zelf gemaakt, de presentatie zelf bedacht hoe ze dat het beste konden doen en de krant gebeld. Geweldig hoe ze het hebben gedaan. We zijn dan ook heel erg trots.” De leerlingen uit groep acht hebben echt hun best gedaan om zo een hele gezellige middag te maken en dat is hun zeker goed gelukt. Alle complimenten.

Ine Flinkers